ZOEKMACHINE MARKETING

Zoekmachineresultaten in Google zijn onderverdeeld in twee categorien. De zogenaamde organische zoekresultaten aan de linkerkant en de betaalde zoekresultaten aan de rechterkant en bovenaan de pagina. Om via de betaalde resultaten gevonden te worden dient er advertentieruimte ingekocht te worden op het Google Adwords advertentie platform. Op dit platform wordt per click betaald. Dit staat beter bekend als Zoekmachine Marketing of Search Engine Marketing (SEM).

Minder betalen maar hoger ranken

Wat veel bedrijven en partijen niet weten is dat de nr 1 positie binnen de betaalde resultaten niet altijd meer hoeft te betalen dan de nr 6 of zelfs de nr 10. Google past een aantal criteria toe waaronder de CTR. CTR staat voor Click Throuh Ratio. De CTR is eigenlijk het aantal klikken op een uiting of tekstlink, afgezet tegen het aantal views van die uiting uitgedrukt in procenten. Stel er staat een banner op een pagina welke 5000 views per dag heeft. De banner wordt dus 5000 keer getoond. Als er uiteindelijk 200 keer op de banner geklikt wordt (ook die kan twee of meer keer door een en dezelfde gebruiker gebeuren) dan is de click-through-ratio 4% (200/5000*100). Wanneer een banner een goede CTR heeft zal de klant minder voor deze positie betalen. Hiermee dwingt Google de klant om goede advertenties te schrijven. Voor Google is de CTR immers ook belangrijk een click levert geld op en een view kost geld. Wanneer een advertenties 100 views heeft opgeleverd zonder clicks is deze positie dus 100 maal vertoond zonder dat Google hier iets aan verdient. Het is belangrijk om benchmarks zoals CTR op een juiste manier in te zetten om er zodoende voor te zorgen dat je je binnen zoekmachine marketing niet blauw betaald aan een slechtscorende campagne.\

Ondersteuning voor traditionele campagnes

Betaalde zoekmachine marketing campagnes zijn zeer goed geschikt voor campagnes met een beperkte levensduur. Een betaalde zoekmachine marketing campagne kan verder ondersteunend werken voor campagnes binnen de meer traditionele media (televisie, radio, print). Uit ervaring blijkt dat wanneer mensen een bepaalde commercial op televisie zien, zij bij interesse geneigd zijn om hiernaar te gaan zoeken binnen zoekmachines. Over het algemeen wordt een getoonde url vergeten en gaat de prospect binnen zoekmachines op zoek naar de aktiepagina. Het is dan van belang dat topposities voor bepaalde keywords binnen zoekmachine marketing worden aangekocht waardoor de prospect altijd op de juiste plek beland.

Waar zoekmachine marketing en optimalisatie vaak achteraf wordt toegepast stelt Blackswan concepts zich het doel om hier direct in de strategie en conceptfase al rekening mee te houden om er zodoende voor te zorgen dat zoekmachine marketing maar ook zoekmachine optimalisatie op de juiste manier samen kunnen komen binnen het gehele concept.

Ook binnen zoekmachine marketing wordt gebruik worden gemaakt van webanalytics. Webanalytics kan worden toegepast om te kijken op welke zoekwoorden er door de doelgroep gezocht wordt binnen zoekmachines.

Blackswan concepts heeft ruim 5 jaar ervaring op het gebied van zoekmachine marketing en optimalisatie. Wilt u meer weten over Zoekmachine optimalisatie neem dan contact met ons op.

Op zoek naar een interim online marketeer?